اگر مربی یا معلم باشید حتما تجربه کرده اید که سر کلاس درس یا آموزش هنر به صورت خاص نقاشی کودک، برخی از هنرجویان زودتر از بقیه تمرین های خود را انجام میدهند. آنها تند تند و باعجله نقاشی می کشند و کاردستی های کودکانه خود را درست میکنند و بلند فریاد میزنند : خانم کار ما تمام شد!

در حالی که بقیه هنرجویان مشغول کار هستند و شما مجبورید روی کار آنها تمرکز کنید، شاگردان عجولی که نقاشی خود را زودتر تمام کرده اند، شیطنت را شروع کرده و کم کم نظم کلاس را بهم میریزند به طوری که بقیه هنرجویان نقاشی کودک هم ممکن است کار خود را رها کرده و به بازی و شیطنت مشغول شوند.

اما با کودکانی که تمرین خود را زودتر از بقیه انجام می دهند چکار کنیم؟

روش برخورد با هنرجویان کوچک عجول و حفظ کردن نظم کلاس نقاشی کودک چگونه است؟

در نظر داشته باشید که این موضوع ممکن است در خانه هم اتفاق بیفتد.  کودکتان تکالیفش را در خانه عجولانه، بی حوصله و بی دقت انجام میدهد تا به بازی و سرگرمی های دیگری بپردازد.

روش برخورد با کودکان عجول در کلاس

یکی از مربیان پیش دبستانی در این رابطه می گوید:

من یک مربی پیش دبستانی هستم دانش آموزان مدرسه ما معلم هنر ماهر و فوق العاده ای دارند. اما با مشکلی روبرو هستیم! تعدادی از کودکان پیش دبستانی، تکالیف هنری خود را خیلی زود تمام می کنند. ما از سایر تکنیک های دیگر تدریس مثل کتاب خوانی و ساعت وقت آزاد، استفاده کردیم، اما این کار در بعضی اوقات باعث شد تا سایر دانش آموزان هم عجول تر شوند و سعی کنند تمامی تکالیف خود را برای داشتن ساعات اوقات فراغت بیشتر زودتر تمام کنند؛ بدون این که به کیفیت کار توجه داشته باشند. 

آموزش نقاشی کودک

به نظر شما، روش برخورد با کودکان عجول در کلاس چگونه باید باشد؟

آیا این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده است؟ آیا کودکتان تکالیفش را در خانه عجولانه، بی حوصله و بی دقت انجام می دهد؟ همه ما می دانیم که این اتفاق امری طبیعی است و هر معلمی فارغ از اینکه در چه درسی تدریس می کند با چنین موارد مشابهی سر و کار دارد. کودکان با هم متفاوت هستند و به شیوه خود به آموزش ها پاسخ می دهند. چند متغیر که باید قبل از شروع به آموزش مورد بررسی قرار گیرند؛ عبارتند از:

تنظیم مدت کلاس مناسب با توجه به گروه سنی

مدت زمان کلاس هنر یا آموزش به کودک چه مدت است؟ معمولا بچه ها در سنین خردسالی، نمی توانند به مدت طولانی بر روی یک موضوع خاصی فکر یا تمرکز کنند. بنابراین هر درسی که بیش از 30 دقیقه باشد طولانی است و احتمالاً کودک در حین آموزش یا انجام فعالیت خسته خواهد شد. احتمالا در سوال مطرح شده، این کودکان حدود 4 سال سن دارند، مدت طولانی بی حرکت نشسته اند و در نتیجه تبعیت از مجموعه ای از دستورالعمل ها و توجه به یک درس برایشان سخت بوده است. در حقیقت این موضوع باعث شده تا مساله روش برخورد با کودکان عجول در هنگام انجام فعالیت های مختلف مثل آموزش نقاشی کودک به وجود آید.

تنظیم اهداف آموزشی صحیح

چه نوع درسی را تدریس می کنید؟ یک معلم یا مادر باید بتواند انتظارات و اهداف آموزشی را تنظیم کند. بسیاری از مادران و معلمان هنری می گویند که رصد پیشرفت های کودک و گنجاندن آموزش های مهارتهای حرکتی باعث رشد و شکوفایی کودک آن ها شده است. توصیه می کنیم تا روی آن دسته از کار های هنری متمرکز شوید که مهارت های حرکتی مثل برش و رنگ آمیزی را تقویت می کنند. اگر برای کلاس نقاشی خود به دنبال طرح درس هدفمند هستید میتوانید طرح درس 10 جلسه ای نقاشی کودک ما را تهیه کنید.

کمک نکنید

چقدر  به کودک کمک می کنید؟ تجربیات چندین ساله ما نشان می دهد که بزرگسالان تمایل دارند در هنگام انجام کار ها به کودکان کمک کنند. هرچه سن کودک بیشتر باشد و او بزرگتر فکر کند؛ کودک به کمک های بیشتری برای انجام فعالیت های سخت تر نیاز دارد. اگرچه می دانم کار دشواری است، اما تلاش کنید تا کودک روی پای خودش بایستد! او باید بتواند به تنهایی کاغذش را ببرد، تا کند و یا نقاشی خودش را رنگ آمیزی کند. این گونه قدم برداشتن، به او اعتماد به نفس ده برابری خواهد داد. زمانی که لازم است وارد عمل شوید و سعی کنید همزمان با کارهایی را که برایش انجام می دهید؛ او را آموزش دهید تا مستقلا فعالیت هایش را انجام دهد. بعضی اوقات، نگه داشتن یک کاغذ برای کودک زمانی که در حال برش است، یا نشان دادن این که چگونه می تواند یک دایره را برش دهد، کمک شایانی به او می کند اما سعی کنید هیچ کاری را از دست کودک نگیرید و به تنهایی انجام دهید.

یکی از هنرجویان عجول 8 ساله من را وادار میکرد که هنگام نقاشی کردن بسیار به او کمک کنم، و این کار باعث میشد زودتر از دیگران تمرینش را انجام داده و نظم کلاس را بهم بریزد.

لوازم نقاشی کودک

روش برخورد با کودکان عجول با شیوه حذف متغیرها

حذف متغیرهای اضافی در هنگام آموزش نقاشی و یا امور هنری به کودک می تواند ما را در مدیریت هنرجویان عجول کمک کند. مثلا:

    یک کاغذ تهیه کنید و از کودک بخواهید تا نقاشی دیگری بکشد. لازم نیست که کاغذ شما مرغوب باشد، کاغذ کپی معمولی هم برای این کار خوب است.

ما در کلاس هایمان با بیان موضوع تمرین نقاشی و فعالیت آزاد، متوجه شدیم که تعدادی از کودکان، با عجله در حال انجام تکالیف  خود هستند تا به فعالیت آزاد برسند (بیشتر در پسرها این موضوع دیده شد). فعالیت آزاد اصلاً هیجان انگیز نیست. اما ما برای نگه داشتن کودکان در یک محیط یادگیری و بدون حذف زمان فعالیت آزاد، اجازه دادیم تا علاوه بر نقاشی کشیدن برای خودشان کاردستی درست کنند، از وسایل موجود بر روی میز استفاده کنند و گاهی هم با هم صحبت کنند اما از آن جایی که بچه ها مجبور بودند پشت میز خود بنشینند؛ به نظر می رسید که اشتیاق آن ها برای دویدن و رفتن به حیاط و پیوستن به افرادی که تکالیف خود را انجام داده اند؛ بیشتر بود. در نتیجه بعضی اوقات بهتر بود که بچه ها شروع به تمیز کردن محیط اطرافشان مثل برداشتن تکه های کاغذ از کف و یا مرتب کردن وسایل هنری کنند.

    چند کتاب را برداشته و در مقابل کودک قرار دهید. کتابهای هنری خود را در قفسه ها نگه ندارید. آن ها را به کودکان نشان دهید تا با هنر و نقاشی بیشتر آشنا شوند و طرح های مختلف را ببینند.

اما با این حال ممکن است بچه هایی باشند که علاقه ای به هنر نداشته باشند پس باید با شیوه های دیگری آن ها را به هنر و نقاشی علاقه مند کرد. پازل های هنری/ اوریگامی/ صفحات رنگ آمیزی/ بلوک های هنری/ تابلوهای نقاشی، مواردی هستند که ما در طی آموزش های خود از آن ها استفاده می کنیم. در حقیقت کار بر روی اوریگامی یا کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل برای همه بسیار جذاب تر است. 

روش برخورد با کودکان عجول در کلاس

روش برخورد با کودکان عجول در کلاس و خانه

به طور کلی، بهترین راه حل این است که شاگردان کلاس را خیلی خوب بشناسید. بدانید که میانگین زمان توجه کودکان چند دقیقه است؟ روش تدریسی مدون و دقیق داشته باشید. اگر نیاز به وقفه و استراحت در کلاس یا خانه وجود داشت حتما این کار را  حتی اگر زمان زیادی تا اتمام درس باقی مانده، انجام دهید. برای کودک کتاب بخوانید و در نهایت به همه بچه ها اجازه دهید تا پس از نقاشی کردن و تمیز کردن پاک کن ها، تراش، خرده کاغذ و...  ریخته شده در اتاق، فعالیت آزاد داشته باشند.

آیا شما پیشنهادی در این رابطه دارید؟ لطفا نظرات خود را برای ما ارسال و یا کامنت کنید.

حتما بخوانید:

کلید نمادهای روانشناسی نقاشی کودک

دوره آموزش نقاشی کودک

آموزش نقاشی به کودکان

طرح درس آموزش نقاشی