آیا مسئله مدیریت و اداره کردن کلاس های هنری، برایتان چالش برانگیز است؟ ممکن است هر کدام از هنرجویانتان در زمان های متفاوتی، طرح خود را به پایان برسانند و یا شاید اصلاٌ برخی از کودکان نتوانند آن را تکمیل کنند؟ شما تنها فردی نیستید که با چنین مشکلی در آموزش نقاشی کودک مواجه هستید.

با توجه به اینکه، توانایی های کودکان با هم متفاوت است، در نتیجه سرعت عمل آنها در اتمام طرح های هنری شان نیز با هم فرق دارد. ما نمی توانیم تغییری در این مسئله ایجاد نماییم، اما می توانیم چند استراتژی یا راهکار، را که می تواند سبب ساده و مؤثر ساختن وقتی که شما برای آنها صرف می کنید، گردد، اتخاذ کنیم.

کنترل کردن کلاس آموزش نقاشی کودک، مسئله مهمی برای اکثر مربیان است، به ویژه برای آندسته از مربیانی که زمان بندی کلاس هایشان به گونه ای است که از فضای انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. و برخی اوقات، اداره و مدیریت کلاس می تواند به معنای ایجاد یک بازه زمانی باشد که تقریباً تمام کودکان، بتوانند همزمان با هم کارهای هنری خود را به پایان برسانند.

یک روش جهت به وجود آوردن فضایی آرام در کلاس آموزش نقاشی کودک، استفاده از یک شیوه آموزشی روتین، توأم با مواردی مانند خوشامدگویی، معرفی کردن کار هنری، ارائه نمونه کار، ایجاد و خلق کردن و سپس مرتب کردن آن است.

مدیریت کلاس هنر کودک+

آیا به نظر شما، اگر بچه ها نیز در این زمینه همکاری کنند رؤیایی نخواهد بود؟

ما می خواهیم هنرجویان، آمادگی انجام و خلق آثار هنری را با روش و سرعت عمل خاص خودشان انجام دهند، اما به این موضوع نیز توجه داشته باشید که آنها در کلاس آموزش تخصصی نقاشی کودک، مهارت های جدیدی را می آموزند و باید تلاش های خود را در یک بازه زمانی مشخصی به اتمام برسانند.

بسیاری از مربیان هنری، که با آنها آشنایی دارم، توازن بسیار خوبی را در برنامه کلاس های آموزش نقاشی کودک خود ایجاد کرده و سپس گزینه ای به نام انتخاب آزاد را برای هنرجویانی که سریعتر به کار هنری خود پایان دهند، در نظر می گیرند.

تشویق هنرجویان را به امری عادی تبدیل کنید

پیش از اینکه، جهت پر کردن چند دقیقه آخر کلاس آموزش نقاشی کودک، به روش های خیلی خلاقانه ای روی آورید، این نکته را مد نظر داشته باشید که، مدت زمان فعالیت هنری انتخاب آزاد، نباید قابل رقابت با زمان خود پروژه هنری باشد.

چند وقت پیش، من از مربیان هنر درخواست کردم که برای پر کردن زمان انتخاب آزاد، ایده های خودشان را ارائه دهند، بعضی از این ایده ها، بسیار سرگرم کننده و جالب به نظر می رسید، اما جای تعجب اینجاست که بچه ها تنها برای رسیدن به فعالیت های انتخاب آزاد، در انجام کار هنری خود عجله می کنند.

در مواجهه با این مسئله احتمالی، مطمئن شوید که بچه ها کار خود را قبل از اینکه روی قفسه خشک کن قرار دهند، به شما نشان دهند.

از اینکه از کودک سؤالاتی بپرسید که سبب ترغیب وی و ایجاد آمادگی در نقاشی و طرح اش شود، نترسید. آیا روش برخورد با هنرجویان خردسال را می دانید؟ آیا از اینکه وی را به خاطر تکمیل نکردن کارش بازخواست نمایید، و او نیز احساس حقارت کند، می ترسید؟

مردم از من همیشه این سؤال را می پرسند که من چطور چنین کارهای عالی را از هنرجویانم دریافت می کنم؟ واقعیت این است که من از آنها انتظارات زیادی دارم. در صورتی که، کودکی، 10 دقیقه قبل از پایان کلاس آموزش نقاشی کودک، کار خود را به قفسه خشک کن بیاورد، در حالی که معلوم شود پروژه اش را به طور کامل انجام نداده است، با وی در این زمینه کمی بحث و گفتگو می کنم.

" چرا آسمون رو رنگ نکردی. میتونی دلیل این کارت رو به من بگی؟" (معمولاً آنها می گویند که عجله داشتند)

"این چند تا خطی که اینجا کشیدی، چه چیزی رو نشون میدن. تو هنوز وقت داری، دوست داری زودتر کارتو تموم کنی؟ " (تقریباً همیشه جوابشان به این سؤال، بله است.)

بیان مثال هایی دقیق در این زمینه، کار دشواری است، زیرا ممکن است حالت های مختلفی به وجود آید، اما مسئله مهم، ارزیابی و بررسی کار تکمیل یک طرح هنری است. مدت پیش متوجه شدم، که اغلب هنرجویان من، در کنار قفسه خشک کن کمی منتظر می مانند تا با هم در این تعاملات شرکت کنند. اکثر اوقات، ما از دیدن پروژه هایی که در کلاس آموزش نقاشی کودک، کامل شده اند لذت می بریم و من به آنها در مورد چیزهایی که در نقاشی شان دوست دارم، می گویم. خیلی وقت ها از آنها سؤال می کنم، که آیا آنها از نقاشی که می کشند خوششان می آید و به آن افتخار می کنند، و یا چیزی شبیه به این که احساس آنها را درباره طرح شان نشان می دهد. بعضی وقت ها، تعریف ساده ای که کودک درباره کار خود بیان می کند، نشان دهنده سهولت در اتمام کارش را نشان می دهد، زیرا که انجام پروژه ها قبلاً برای وی سخت بوده است.

آیا در تحسین کردن کودک در کلاس آموزش مجازی نقاشی کودک، مردد و دودل هستید؟ البته این موضوع، بستگی به خود شما دارد، اما وقتی من از بی تفاوتی مربیان هنری، در برابر آنچه که کودکان خلق می کنند، می شنوم، دیوانه می شوم. این کودکان، آنقدرها هم که شما فکر می کنید شکننده و ضعیف نیستند و واقعاً بعضی از بچه ها ارزش دریافت این تعریف و تمجید را دارند و حتی تمایل دارند که برای یک فعالیت هنری فرا خوانده شوند. آنها از اهمیتی که شما برای کارها و خلاقیت هایشان قائل هستید آگاهند.

ترفند انجام این کار این است که هنرجویان خود را به خوبی بشناسید. یادداشت هایی را در این زمینه انجام می دهم، جهت بررسی سطح حساسیت کودک، به منظور قضاوت کردن وی نمی باشد، بلکه این کار به من کمک می کند تا سبک یادگیری وی را بهتر درک نمایم.

پیش از آنکه، فعالیت های انتخاب آزاد خودم را تا جایی که ممکن است، اساسی و تأثیرگذار بدانم، بسیاری از هنرجویان من، پیش رفتن مطابق با جدول انتخاب آزاد را یک موفقیت برای خود می دانند. کودکان نادان نیستند. آنها بچه ها را می بینند که پروژه های خود را به اتمام رسانده و آن را بر روی قفسه خشک کن قرار داده و پس از آن، به ساخت هواپیماهای کاغذی یا نامه نوشتن به بهترین دوستانشان می پردازند.

اکثر بچه ها می خواهند فقط بخشی از این کارها را انجام دهند. این مسئله شامل حال کودکان من نیز می شود که بسیار مشتاقانه قصد دارند پروژه خود را به پایان برسانند و خودشان را  به برنامه انتخاب آزاد برسانند. هنوز هم، این موضوع که چگونه کلاس آموزش نقاشی مجازی کودک خود را ساختارمند می کنید، یا اینکه فعالیت های انتخاب آزاد را چقدر جذاب جلوه می دهید اهمیتی ندارد، زیرا که برخی از کودکان، به هر حال پروژه خود را به سرعت تکمیل می کنند.

در ادامه، چند موردی که مربیان هنری از آنها استفاده کرده و به موفقیت دست پیدا کرده اند، ارائه می شود.

• صفحاتی را از کتابهای طراحی نقاشی کپی کرده و آنها را در یک ظرفی قرار دهید. سپس به کودکان اجازه دهید تا با انتخاب یکی از کاغذها، نقاشی مورد نظر را تمرین کنند.

• به هر دانش آموز یک طرح اسکچ (طرح اولیه) اختصاص دهید. آنها پس از تکمیل یک پروژه، آزاد هستند که در طرح های اسکچ خودشان، نقاشی بکشند.

• یک سبدی پر از کتابهای هنری، کتاب آموزش نحوه طراحی، کتاب رنگی و غیره ایجاد کنید.

• پوسترهای موارد طراحی را ورق ورق کنید. لیستی شامل ایده های طراحی از قبیل سفینه فضایی، لباس مجلسی بهترین دوست خود، هواپیمای پیشرو، مزرعه حیوانات خانگی و غیره تهیه کنید.

• تخته های کوچک را جایگزین کاغذ نمایید.

نویسنده مطلب: خانم پتی مربی نقاشی کودک

حتما بخوانید:

روش برخورد با کودکان عجول در کلاس