طرح درس آموزش نقاشی

ممکن است از خودتان بپرسید که چگونه با کودکان در مورد هنرشان صحبت کنیم؟ تکنیک های آموزش نقاشی کودک، روش برخورد با نقاشی کودک، چیست؟ چگونه درباره نقاشی کودک نظر دهیم ؟ صحبت درباره نقاشی کودک چگونه باید باشد و چگونه می توانیم خلاقیت کودکان را افزایش دهیم؟

احتمالا شما بعد از هر خلق اثر هنری از کودکتان به او می گویید:

📷 آفرین

📷 خیلی قشنگ است

📷 این چیه؟

📷 این کیه؟

اکثر ما نمی دانیم که به فرزندمان چه بگوییم و یا چه عکس العملی نسبت به احساسات او نشان دهیم.

این مقاله یک راهنمای جامع و مختصری است که به شما کمک می کند تا بدانید روش برخورد با نقاشی کودک چیست؟ و بهتر است بعد از مشاهده هر اثر هنری از او چه بگویید و یا چه عکس العملی را نشان دهید. ما سعی می کنیم تا تکنیک هایی را در این رابطه بیان کنیم:

روش صحبت درباره نقاشی کودکان

مثالی درباره روش برخورد با نقاشی کودک

مادری می گوید: داستان از جایی شروع شد که در مورد رنگین کمانی که فرزندم دیروز نقاشی کرده نظر دادم. خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتم. حدس بزنید چه چیزی به کودکم گفتم؟ گفتم تو یک غار کشیده ای؟ و منتظر پاسخ او شدم. بعد از آن او را با جملاتی مثل جملات زیر به بحث دعوت کردم.

1. وای، به تمام رنگ های سیاهی که استفاده کرده ای نگاه کن!

2. خیلی برای کشیدن این نقاشی زحمت کشیده ای!

3. خیلی دلم می خواهد بدانم که چگونه خطوط را کشیده و چگونه رنگ آمیزی کرده ای!

4. می توانی درباره نقاشی ات بیشتر به من توضیح بدهی؟

کودک من بچه ای بود که خیلی سخت می توانست رنگ مناسب برای نقاشی هایش را پیدا کند و تقریباً یک روز نبود که من و او در این مورد مشکلی نداشته باشیم. با صحبت کردن و به چالش کشیدن، او را به فکر وادار می کردم. او را تشویق به خوب دیدن و شناخت رنگ های دنیای اطرافش می کردم. بله، او به آموزش نیاز داشت و هم اکنون با مداد رنگی های خودش بهترین نقاشی ها را می کشد.

روش برخورد شما خیلی مهم است. اینکه او را دلسرد کند یا شعله اشتیاق را در او تقویت نماید.

آموزش نقاشی کودک

در نتیجه نکات مهم روش برخورد با نقاشی کودک عبارتند از:

📷 سوال از کودک درباره چگونگی انجام نقاشی (می خواهی چطوری نقاشی بکشی، با چه وسایلی، از کجا شروع کنی؟ و...)

📷 از کودکان بخواهید تا در مورد کارهای هنری خود با شما بیشتر صحبت کنند.

📷 درباره خطوط، رنگها و ... که کودکان از آنها استفاده می کنند اظهار نظر کنید (به کودک بگویید که: می بینم شما در حال رنگ آمیزی با مداد بنفش هستید. من دوست دارم رنگ قرمز در اینجا با رنگ زرد مخلوط شود. نظر شما چیست؟)

📷 بدانید که کودکتان برای کشیدن نقاشی، تلاش زیادی را (با صرف دقت ، اشتیاق زیاد و صرف زمانی طولانی) داشته است.

📷 از او درباره عناصر نقاشی اش سوال بپرسید."مثلا بگویید: این چیست؟"

📷 به جای اینکه به صورت کلی به کودکتان بگویید "نقاشی ات خیلی زیباست" به جزییات نقاشی او توجه کنید. مثلا اینجا را چه خوب رنگ کردی، چه خط های صافی کشیده ای و...

لوازم نقاشی کودک

دوره آموزش نقاشی کودک