سوال: آیا می دانید نقاشی های کودک شما چه واقعیاتی را درباره او نشان میدهد؟ یا اینکه وقتی فرزندانتان نقاشی خود را به شما نشان می دهند باید دقیقا به چه چیزی نگاه کنید؟

دقیقاً همانطور که دست خط هر فردی یک بینش روانشناختی کلی در مورد او را نشان می دهد و به همین دلیل توسط بسیاری از شرکت ها برای استخدام کارمندان تفسیر دست خط فرد مورد استفاده قرار می گیرد، نقاشی های کودکان ما هم می توانند اسرار پنهان زیادی در مورد آنها به ما بگویند. آیا می دانید وقتی فرزندانتان نقاشی خود را به شما نشان می دهند باید دقیقا به چه چیزی نگاه کنید ؟ اسرار پنهان  بسیاری در نقاشی کودکان  وجود دارد که وقتی به نقاشی نگاه می کنید، می توانید آنها را تفسیر نمایید.

فهرست مطالب

چرا باید نقاشی های کودکان را تفسیر کرد؟

تفسیر  نقاشی  کودک در حال تکامل

• تفسیر نقاشی کودک خردسال

• عناصر اصلی روانشناسی نقاشی کودک:

• نمادها در تفسیر نقاشی کودکان:

• کودکانی که دوست ندارند نقاشی بکشند.

• در مورد تفسیر نقاشی بزرگسالان 

چرا باید نقاشی های کودکان را تفسیر کنیم؟

مادری تعریف می کرد: «وقتی به فرزندانمان گفتیم که به کشورمان برمی گردیم، و برای آنها توضیح دادیم که زندگی ما چه تغییراتی خواهد کرد، دخترم شروع کرد به نقاشی کردن خانه ها، نقاشی ها زیبا و شاد بودند. اما برایم جالب بود که انتخاب سوژه نقاشی او به یک باره "یکنواخت و تکراری" شده بود؛ در حالی که قبل از این او بیشتر انسان ها را نقاشی می کرد، چه ما و چه شاهزاده خانم هایی که او خیلی دوستشان داشت. »

تفسیر نقاشی کودک

آیا تا به حال به جزئیات عجیب و غریب نقاشی های فرزندانتان توجه کرده اید و به معنای آنها فکر کرده اید؟

به عنوان مثال، نقاشی زیر را ببینید. به نظرتان عجیب نیست؟

تفسیر نقاشی کودک

در این مقاله درباره این مفاهیم و تفسیر نقاشی کودک ، روانشناسی نقاشی کودکان و برخی نمادهای نقاشی کودکان را توضیح خواهیم داد.

تفسیر نقاشی  کودک در حال تکامل

دستورالعمل قبل از خواندن متن:

  1. کودکان همیشه خود را در نقاشی هایشان بروز می دهند. این بروز می تواند احساسات لحظه ای آنها باشد، یا واقعه ای باشد که آنها را تحت تأثیر قرار داده است، و یا احساسی عمیق تر باشد. فکر نکنید آنچه در نقاشی میبینید تصادفی است. حتی در هر خط خطی کودکان شما خود را بروز داده اند.
  2.  نکاتی که در این مقاله مطرح می شود برای تشخیص کافی نیست. این نکات فقط نشانه هایی هستند که به شما کمک می کنند کودک خود را بهتر بشناسید و ناراحتی های احتمالی او را – که ممکن است لحظه ای یا گذرا باشند- تشخیص دهید .
  3.   هر نقاشی شبیه یک عکس است که همین لحظه را بیان می کند برای اینکه بتوانید پیام های عمیق تری را در نقاشی ها پیدا کنید، باید به تکامل نقاشی ها در طول زمان نگاه کنید، نه به یک نقاشی در یک زمان واحد.

آموزش نقاشی کودک

تفسیر نقاشی های کودکان خردسال

تقریباً همه کودکان دوست دارند نقاشی بکشند، حتی اگر این اشتیاق در همان ابتدا مشخص نشود.

اما در مورد فرزندان دوست من که 3 و 5 ساله هستند، تفاوت کاملا مشخص است: کودک بزرگتر می تواند ساعت ها با کاغذ و مداد خود را مشغول کند، در حالی که کودک کوچک تر بیشتر با کاغذ و قلم بازی می کند، دایره می کشد یا با مداد رنگی به صفحات دفتر ضربه میزند و بعد از چند دقیقه حوصله اش سر می رود.

تفسیر نقاشی کودک

باید بگویم، او نقاشی کردن را دوست دارد، البته در صورتی که موازی با خرابکاری باشد!

تفسیر نقاشی کودکان

حقیقتا برای کودکان خردسال، نقاشی بخشی از اکتشاف بدن آنهاست: آنها می آموزند که چگونه قلم را در دست بگیرند و چگونه از آن استفاده کنند (حتی به روشهای نه چندان مناسب). آنها تمام رنگ ها را امتحان می کنند و اغلب آنها عاشق رنگ های انگشتی هستند تا  احساسات مختلف لمسی خود را کشف کنند.

با این وجود بعضی از کودکان از کثیف شدن دستشان  و لمس موادی شبیه لجن و خاک رس بدشان می آید (البته همه کودکان -همانطور که از تصویر بالا مشاهده کردید- اینطور نیستند، اما من می دانم که این مسئله غیرمعمول نیست).

 لوازم نقاشی کودک

به طور کلی اکثر بچه های کوچک دایره های رنگی می کشند.  استفاده مشخص از خطوط مستقیم، پرخاشگری را نشان می دهد. حتی اگر فرزند شما از مداد به عنوان خنجر استفاده می کند و مرتباً با آن به کاغذ می کوبد، همین مورد پرخاشگری در مورد او صدق می کند. اگر چه بعضی اوقات بهتر است که ندانید!!

وقتی کودک شروع به کشیدن شکل انسان می کند، نقاشی او معمولاً از یک یا چند دایره تشکیل می شوند و سر انسان دایره ای است که مشخص تر است. 

تفسیر نقاشی کودک

عناصر اصلی روانشناسی نقاشی کودکان:

همه آنچه که الان درباره آن صحبت خواهم کرد به طور خاص مربوط به کودکان بزرگتر است، مثلاً از 5-6 سالگی تا 10-12 سالگی.

هنگام تفسیر نقاشی کودکان، برخی از عناصر اصلی و تکرار شونده وجود دارد. شاید شما از قبل با آنها آشنا باشید، اما من متوجه شدم که این عناصر در مشخص کردن مفهوم نقاشی ها بسیار روشنگر هستند. میدانید که اینطور وقت ها وقتی کسی برایتان مفاهیم چیزهایی که قبلا با آن آشنا بودید را مشخص می کند با خود می گویید "همین است! چطور من قبلاً به آن فکر نکرده بودم! "

قبل از اینکه بیشتر تحلیل کنیم، یادتان باشد که بچه ها دقیقاً مثل ما فکر نمی کنند. این واقعیت که دخترتان درخت های صورتی و صورت های آبی می کشد به این معنی نیست که او نابالغ است. بنابراین در مقابل وسوسه اظهار نظر و و یاد دادن این چیزها به فرزند خود مقاومت کنید. البته می دانم که کار بسیار سختی است، اما باور کنید ارزشش را دارد!

نگویید" چرا خورشید را آبی می کنی؟ چرا چمن را قهوه ای می کنی؟ چرا این کار را نمی کنی، ببین چقدر بهتر می شود! " اگر این چیز ها را بگویید بدترین نظری است که می توانید در مورد نقاشی کوکان خلاق خود بدهید.

به هر حال استفاده از رنگ های غیرواقعی، موضوعات جدید و غیرمعمول، همه نشانه های خلاقیت است؛ پس بگذارید خلاقیت کودک شما رشد کند.

دوره آموزش نقاشی کودک

  • رنگها

بسیاری از وب سایت هایی که من برای تحقیق خودم از آنها استفاده کردم رنگ های گرم و سرد را از هم تفکیک کرده بودند و برای هر کدام معنای خاصی در نظر گرفته بودند. با این وجود چیزی که من متوجه شده ام این است که بچه ها کوچکتر بیشتر دوست دارند که با همه رنگ ها نقاشی کنند و آنها را آزمایش کنند.

من فکر می کنم آنچه در مورد رنگ های نقاشی مهم است استفاده مکرر و وسواسی از رنگ قرمز و سیاه و همچنین نقاشی های خون آلود و خشونت بار است.

این هشداری است که نباید نادیده بگیرید.

  • تناسب بین اجزای نقاشی

در همه نقاشی ها، مخصوصا نقاشی هایی که خود کودک در آن کشیده شده است، هماهنگی و تعادل مهم است. به عنوان مثال اگر کودک خود را بسیار ریز نشان دهد ، این ممکن است نشان دهنده احساس حقارت یا عدم امنیت او باشد.

در مورد میزانی از کاغذ که توسط نقاشی کودک پر میشود هم همین قضیه صادق است. معمولا کودکان تمام فضای صفحه را نقاشی می کنند که نشان دهنده باز بودن آنها نسبت به محیط اطراف است.

هنگامی که کودک فقط از مرکز یا گوشه کاغذ استفاده می کند، این می تواند نشانه یک ناامنی یا یک رابطه پر از اشکال باشد.

  • موقعیت قرار گیری اجزای نقاشی

به خصوص در نقاشی هایی که خانواده را نشان می دهد، توجه کنید که کودک تصویر خود را در چه موقعیتی نسبت به دیگران کشیده است و اینکه آیا یکی از اعضای خانواده را حذف کرده است یا نه.

معمولاً کودک ابتدا شخصی را که بیشتر او را تحسین می کند نقاشی می کند و وقتی او یک نفر را نسبت به بقیه بزرگتر می کشد، ممکن است این شخص را ستمگر یا سلطه جو بداند.

عضوی از خانواده که در نقاشی کشیده نشده است ممکن است کسی باشد که کودک به او حسادت می کند و یا با او درگیر است.

مادری می گوید : با نگاهی به نقاشی های دخترم متوجه شدم که در چند نقاشی او فقط من و او هستیم. (امیدوارم این نشانه خوبی از رایطه بین ما باشد!)؛ و جالب اینجاست که در بعضی از نقاشی ها پدر یا برادرش حضور ندارند.

"اما مامان، به این پدر در نقاشی من نیست که او در آن روز که به پارک رفتیم آنجا نبود، یادت نیست؟" مراقب باشید که وقتی مشکلی وجود ندارند بی جهت به دنبال مشکل تراشی نباشید!

تفسیر نقاشی کودک

طرح درس آموزش نقاشی

• نمادها در نقاشی کودکان

کودکان دوست دارند داستان های مشابه را بارها و بارها بخوانند، در حالی که ما بزرگتر ها گاهی اوقات وقتی به باز کردن دوباره کتاب "سه خوک کوچک" هم فکر می کنیم حالت تهوع می گیریم. فکر کنم خیلی خوب متوجه میشوید که چه می گویم! نه؟

خوب ، در مورد نقاشی ها هم تقریباً همین موضوع صدق است. کودکان دوست دارند فقط موضوعات شبیه هم و خاصی را بکشند.

بعنوان مثال، علاوه بر نقاشی های متعدد از خانه ، می توانم موارد دیگر را هم در نقاشی یک کودک لیست کنم:

- درختان کریسمس

- کیک های تولد لایه ای با شمع (تمام شکلات)

- بسته های هدیه بسیار بزرگ.

- برج راپونزل

- پرنسس های خوابیده.

و سپس ، ما: خانواده .

خوب ممکن است با خود فکر کنید: این همان دنیای کوچک کودکان ما است. اما ، معانی نمادین دیگری نیز وجود دارد!

  • آدم و اجزای بدن

از 5 سالگی به بالا، در نقاشی های کودک با شکل آدم  باید تمام اجزای بدن کشیده شود. در اینجا برخی از مفاهیم این اجزا ذکر شده است:

  • گوش: نکشیدن گوش ها نشان دهنده این است که کودک تمایل کمی به گوش دادن به دیگران دارد.
  • دهان: فقدان آن به معنای وجود چیزی است که کودک نمی خواهد بگوید.
  • دست ها: وقتی بزرگ هستند، نمایانگر رفتن به سمت دیگران و رابطه با دیگران هستند.
  • بازوها یا پاها: فقدان آنها نشان دهنده عدم بلوغ، اینکه کودک کاملاً وابسته به والدین است و هنوز شخصیتی مجزا و جدا از مادر پیدا نکرده، است.

تفسیر نقاشی کودک

  • خانواده

برای تفسیر نقاشی های خانواده، به موقعیت کودک در مقایسه با دیگران توجه کنید.

وقتی بچه ها در بین والدین هستند، نشان دهنده این است که آنها احساس امنیت می کنند. برعکس آن نشان دهنده این است که زوجیت در پدر و مادر بیشتر از والد بودن آنها نمود دارد.

اگر کودک در گوشه ای بسیار کوچکتر یا تنها باشد، ممکن است نشان دهنده احساس له شدن یا در حاشیه بودن کودک باشد.

تفسیر نقاشی کودک

  • درخت

درخت بسیار مهم است زیرا نشان دهنده پیوند با عمیق ترین بخش وجود خود ما است.

وقتی اندازه تنه با شاخه های بزرگ آن متناسب است، معنای ان برونگرایی است؛ در حالی که شاخه های کوچک روح ترسیدهای را پنهان می کنند.

ریشه ها نشانگر یک خانواده محکم است. و بهترین از همه چیز وجود برگ و میوه است که غلبه آنها نسبت به تنه نشان دهنده خیال پردازی کودک است.

این دو موضوع اول، یعنی درخت و خانواده آنقدر مهم هستند که اگر کودک از کشیدن آنها خودداری کند، ممکن است به این معنی باشد که می ترسد نشان دهد که مشکلی پیش آمده است.

و در واقع کشیدن این دو نقاشی یکی از تستهای کلاسیک است که توسط روانشناسان استفاده می شود.

  • خانه

پناهگاه ما و دنیای کوچک ما خانه است؛ نمادی از حفاظت از همه!

عناصر مهم در نقاشی خانه عبارتند از:

-وجود درب و پنجره ؛

-دودکش ، گلها و سایر جزئیات.

-یک جاده یا مسیر

درها و پنجره ها نشان دهنده باز شدن به دنیای خارج است. همین موضوع در مورد مسیری که به خانه منتهی می شود نیز صادق می کند.

هرچه جزئیات بیشتر نقاشی ها مانند دودکشی که دود می کند، گل ها و ... بیشتر باشد ، احساس شادی و آرامش بیشتر است.

  • آب و خورشید

تفسیر نقاشی کودک

توضیح نقاشی: 

خانه ای با پنجره های بسته، بارش باران، بدون آفتاب و خیابان. این بد است!

در اینجا دو عنصر دیگر وجود دارد که تا الان راجع به آن صحبت نکردیم: خورشید نشان دهنده شخصیت پدرانه است. آب، مادر است.

در اینجا می توانید تمام آنچه قبل از این گفتیم  را با هم تلفیق کنید: ابعادی، نسبت ها، محل قرار گیری، موقعیت متقابل، بیش از حد بزرگ بودن و یا نبودن در تصور

 

آموزش نقاشی به کودکان

کودکانی که دوست ندارند نقاشی بکشند

اگر کودکی نقاشی نکشد، آیا جای نگرانی وجود دارد؟

 نقاشی راهی برای ابراز وجود کودک است.

نقاشی کردن در کودکان معمولاً به روشی طبیعی و غریزی انجام میشود. اما بچه هایی هم هستند که نقاشی کشیدن را دوست ندارند! آنها روش های دیگری برای بیان خلاقیت خود پیدا خواهند کرد.

 

در مورد تفسیر نقاشی بزرگسالان

می دانید آن خط خطی هایی که همه ما هنگام جلسات یا وقتی با هم تلفنی صحبت می کنیم می کشیم چه چیز هایی را نشان میدهند؟

فراتر از این واقعیت که آنها به به مغز کمک می کنند تا آنچه را که می شنویم به خاطر بسپارد، آنها معنی دارند،  زیرا ما آنها را به روشی نیمه ناخودآگاه می کشیم.

اشکال هندسی نشان دهنده عقلانیت، خانه های کوچک بازگشت به دوران کودکی، گلها و چمن ها ظرفیت خوب مشاهده است. و علاوه بر این شما می توانید هر آنچه را که در مورد کودکان گفتیم را در نظر بگیرید و در مورد خود نیز به کار ببرید!

منبع: سایت parent smile and grow